عجیب، اما واقعی و تلخ! | ۳۰ سال دیگر جمعیت ایران ۴۲ میلیون می‌شود!

صبح امروز مراسم تودیع و معارفه معاون جدید وزیر بهداشت برگزار شد. علیرضا رئیسی معاون جدید وزارت بهداشت در این مراسم گفت: مقوله بهداشت متفاوت از سایر مقولات حوزه سلامت است. بهداشت دیربازده است ولی محصولاتش ارزشمند هستند.
عجیب، اما واقعی و تلخ! | ۳۰ سال دیگر جمعیت ایران ۴۲ میلیون می‌شود!
کد خبر : ۷۶۱۱۴

معاون وزیر بهداشت گفت: با ادامه روند فعلی ۳۰ سال دیگر جمعیت کشور ۴۲ میلیون نفر می‌شود که خیلی فاجعه بار است.

صبح امروز مراسم تودیع و معارفه معاون جدید وزیر بهداشت برگزار شد. علیرضا رئیسی معاون جدید وزارت بهداشت در این مراسم گفت: مقوله بهداشت متفاوت از سایر مقولات حوزه سلامت است. بهداشت دیربازده است ولی محصولاتش ارزشمند هستند.

وی با بیان این که ممکن است خیلی‌ها با نتیجه آنی موافق باشند، افزود: می‌توان دستگاه سی تی اسکن و پت اسکن خریداری و در عرض یک هفته راه اندازی کرد ولی اصلاح میانگین قد کودکان نیازمند ۱۰ سال برنامه ریزی و اجراست تا در ۱۰ سال بعدی نتیجه دهد. حال باید دید آیا برای افزایش این یک سانت قد صبر استراتژیک وجود دارد یا خیر.


معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر ارتقای نظام شبکه بهداشتی کشور، گفت: ارتقا و توسعه شبکه بهداشتی منجر به پویا شدن خدمات آن و ارتقای سلامت جامعه می‌شود. باید با انجام کار علمی، بازنگری و عمق بخشی بسته‌های خدمت بتوانیم PHC را تبدیل به NEW PHC کنیم.


رئیسی به سه جلسه نشست خود از با وزیر بهداشت از زمان تصدی مسئولیت معاونت بهداشت اشاره کرد و گفت: موضوع این جلسات بر اساس اسناد بالادستی در خصوص جوانی جمعیت و پزشکی خانواده بوده است و با تمام قدرت کار را پیش خواهیم برد.


وی با اشاره به بازگشت خود به معاونت بهداشت وزارت بهداشت پس از سه سال، یادآور شد: بعد از سختی دوران کرونا اگر برگشتم به خاطر عشق به کار است و این عشق هم دست خودمان نیست. ضمن اینکه از دوران سخت کرونا تجربیات زیادی آموختم.


وی با قدردانی از زحمات دکتر حیدری و دکتر فرشیدی معاونان اسبق و سابق بهداشت، گفت: مسئولیت‌های وزارت بهداشت و به ویژه معاونت بهداشت در حوزه‌های جوانی جمعیت و پزشکی خانواده خیلی زیاد است. باید از تجارب و تلخی‌های گذشته که البته توأم با شیرینی‌هایی بوده است، درس بگیریم.


معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که محکوم به موفقیت است، اظهار داشت: در کنار استاد ظفرقندی و در دوره ریاست جمهوری دکتر پزشکیان نیامده ام پشت صندلی بنشینم. از همکارانم در سراسر کشور به ویژه بهورزان قدردانی می‌کنم. حوزه سلامت بدون شک جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و اگر بقیه حوزه‌ها به این اندازه پیشرفت می‌کردند، اوضاع کشور خیلی بهتر بود.


رئیسی بیان کرد: میزان دسترسی مردم و میزان خدمات حوزه سلامت ایران با کشور‌های پیشرفته قابل مقایسه است. باید دست به دست هم دهیم تا در این دوره نیز دو مأموریت اصلی یعنی برنامه‌های جوانی جمعیت و پزشکی خانواده را پیش ببریم.


وی با اشاره به این که جوانی جمعیت برای آینده کشور واقعاً حیاتی است و با ادامه روند فعلی ۳۰ سال دیگر جمعیت کشور ۴۲ میلیون نفر می‌شود که خیلی فاجعه بار است، گفت: وزارت بهداشت در درجه اول مسئول سلامت جمعیت و سپس مسئول جوان سازی جمعیت کشور است که باید حتماً اتفاق بیفتد.

ورود واکسن پنوموکوک و روتاویرروس به نظام واکسیناسیون

دکتر فرشیدی، معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت نیز در این مراسم ضمن تشکر از وزیر بهداشت و همکاران حوزه بهداشت بیان کرد: ۲۷ سال پیش واکسیناسیون در کشور آغاز شد و هم اکنون در این زمینه به موفقیت دست یافته ایم و امروز در حوزه بهداشت در سطح منطقه و جهان حرفی برای گفتن داریم و به این حوزه افتخار می‌کنیم.

حسین فرشیدی با اشاره به بازدید خود در زمینه کنترل مالاریا در مرز شرقی و پیرکوه عنوان کرد: افراد در همه سنین با موضوع سلامت درگیر هستند، در اقصی نقاط کشور باید مسئول بهداشت حضور داشته باشد، بهداشت از خانه بهداشت در دور‌ترین نقطه کشور آغاز و در سطح بین المللی ادامه دارد و در حوزه بین‌المللی حرفی در این حوزه داریم.
وی بیان کرد: شبکه بهداشتی و درمانی کشور همیشه مورد توجه معاونت بهداشت بوده است و باید در حوزه ارتقا شبکه تلاش کنیم و در این زمینه توجه به حوزه نیروی انسانی ضروری است.


فرشیدی با بیان اینکه باید به موضوع جوانی جمعیت و سلامت خانواده توجه شود، گفت: در پزشک خانواده ۲ هزار و ۵۰۰ نفر فعالیت می‌کردند، با همکاری سازمان برنامه و بودجه در اواخر سال ۱۴۰۱ برای هر ۱۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت قرار دادیم تا وضعیت دسترسی به پزشک بهبود پیدا کند.


وی افزود: باید بتوانیم همه امکانات پزشکی خانواده، خدمات استاندارد و دسترسی مناسب را با حداقل پرداخت از جیب اجرایی کنیم.


معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت بیان داشت: در دوره فعالیت خود در حوزه بهداشت، واکسن پنوموکوک و روتا ویرروس را وارد نظام واکسیناسیون کردیم که در گذشته به دلیل نبود اعتبار اجرایی نشده بود و تلاش کردیم این دو واکسن در نظام واکسیناسیون قرار بگیرد.


حسین فرشیدی در پایان گفت: اگر به حوزه بهداشت توجه ویژه‌ای شود قطعاً بیماران و بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی کمتر می‌شود.
آئین تکریم و معارفه معاون بهداشت وزارت بهداشت، صبح امروز (سه شنبه) ١٠ مهر با حضور دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.


حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، دکتر فاطمه محمد بیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دکتر جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، دکتر نوحی رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی، برخی از نمایندگان مجلس و معاونین و مدیران وزارت بهداشت در این مراسم حضور داشتند.

منبع: مهر

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر